Bismillahirahmanirahim
penah x dengar kenyataan diatas??? Mungkin penah..td relevan ke??ada yang kate x n ada yang kate ye…

nie nak kene marah nie,keje x siap ye???!!!!
Baiklah..cube kiter renungkan kisah nie..adaptasi cerita..

Seorang lelaki ditanya oleh sahabatnya ketika di dalam sbuah perbincangan mengenai pristiwa sdih dalam hidupnya..die mula bercerita:


" Suatu petang pada tahun 1994 setelah selesai sesi pengajian petang di university,saya dipanggil ke pejabat, ada telefon untuk saya katanya...wajah kerani yang menyambut panggilan 2 kelihatan sedikit gugup.."
" Di hujung talian, saya dapati suara abang yang memberitahu dengan nada yang bergetar,sarat dengan esakan kesedihan bersama tangisan yang perlahan…"ibu telah meninggal, adik"…"
" Saya tidak dapat mengambarkan dengan kata2 perasaan hati pada ketika itu,…
" Wajah ibu bermain diruangan mata,terasa berat sangat langkah kaki yang saya ambil,bagai terasa dunia ini menghimpit. Masih segar di ingatan saat saye bersalaman dengan ibu,x saya sangka bahawa itulah salam terakhir saya,ibu mencium saya lebih lama dari biasa sperti ingin pergi ke suatu tempat yang jauh,terdesit perasaan sdih disitu,ttapi perasaan itu saya buang jauh2..lantas saye menciumnya dan memeluknya dengan riang dan girang, namun terasa berat hati meninggalkan ibu..saya terus melangkah segera kerana ingin berangkat ke Universiti kerana banyak perkra yang perlu diuruskan disana..
"hati saya berbisik bertanya mengapakah kasihnya tak lama ku tampung"
" Dengan hati yang penuh kesdihan,saya pulang ke kampong,tatkala sampai ke rumahku saya meluru masuk. Dan disanalah saya dapati sekulai tubuh yang berbalut kain yang putih terbaring. Lantas saya mendakap dan mencium ibu dengan esakan ksedihan di hati..wajahnya lesi dan matanya terpejam rapat. Alangkah pilunya esakan dan tangisan pilu itu tidak didengarinya..dada saya bagaikan mahu pecah dengan perpisahan ini.."


Dia menghabiskan ceritanya sdihnya,kawannya berkongsi airmata bersamanya. Lantas sahabatnya menanyakan kepadanya "kenapa hari ini anda tidak lagi menangis?? Adakah kasih sayang 2 sudah luntur? Siapakah yang mengisi ruang kasih sayang ibumu itu?
 

Jawapannya tidak,sayangnya msih membara dan tiada siapa yang dapat mengganti ruang itu..itu yang pasti…tapi kenapa hari ini x seperti petang yang memilukan buatnya pada tahun 1994 itu???
Jawapannya ia kerana manusia mempunyai sifat "lupa"..cuba anda bayangkan andai sifat ini tiada??apa yang berlaku??bayangkan ingtan dan kesdihan itu sentiasa segar diingatan,tiba2 ksedihan 2 bertambah dengan berita kematian bapa pulak??ibarat sudah jatuh ditimpa tangga,,..lantas tanpa sifat lupa bagaimana manusia dapat mengharungi masa2 yang mendatang dan menempuh hidp yang masih panjang. Adakah dada mereka dapat menahan sebak2 kesedihan yang bertimbun2 banyaknya??
Lantaran itulah, manusia dibekalkan sifat lupa..lupa 2 suatu yang normal..bukan nak kate sentiasa ingt 2 x normal..tp sifat lupa itu mmg wujud dalam fitrah manusia.. dan lupa bagi manusia 2 suatu keperluaan…..
wallahua'lam bisasawab… 


>>>best nie,msti tgk<<

0 comments: