Bismillahirahmanirrahim..

Assalamualaikum dan salam kepada kamu,pembaca blog nie…

Merujuk perkara diatas,,(macam tulis surat lak)..x delah..28 hb adalah hari ulang tahun kelahiran ana..so ana nak mnulis lah jugak sempena hari yang special buat ana nie..(bagi yang x tau maksud "ana" 2..ia bmaksud saya).. ucapan syukur dan tahmid kehadrat illahi kerana masih memberi peluang kepada ana untuk menruskan khidupan ana yang sederhana ini. Memberikan sebuah peluang lagi peluang dalam kehidupan yang singkat ini.. dikesempatan ini ana mengambil peluang memohon ribuan malahan jutaan maaf kepada pembaca2 blog ini samaada kenal atau tidak mengenali diri ana..jutaan maaf bagi sesiapa yang ana da lukakan hati dan mnguris hati (serta merobek2 hati kome..huhu2)..maafkan ana,ana kekadang ter"over" dan x de mood..so korang jdik mangsa ana..huhu (kejamnye diri nie).. ana jugak nak share "wish" bday nie kepada mereka yang lahir sama tempat,tarikh dan seumpama serta seangkatan dgnnya..kepada abang ana yang juga merupakan kembar ana ,Wan Mohd Akhbar Wan Faudzi.. kepada kawan yang ana tarafkan sbgai adik ana..saudari hanis yang lahir pada tarikh yang sama cume setahun muda.. n kepada semua yang akan menyambut bday pada bulan julai serta yang len2..

Citer pasal diri ana

Post nie mungkin bosan sikit..buat kata sahabat ana bukan sikit banyak…ana diberikan name oleh nenek ana dengan nama " wan mohd Ikhram" wan 2 membawa maksud keturunan ana yang ana warisi dari bapa ana yang bernama Wan faudzi. Dilahirkan di hospital Besar Kuala lumpur pada 28 jun 1993 bersamaan 8 muharam 1414.. pada pukul 2.24 pagi.. ana dilahirkan kembar.. dan kembar ana 2 ada "opposite side of me" dalam banyak sifat dan ana adalah anak bongsu dari 3 adik beradik..ana menetap di Melaka.. macam mane blh lahir kat kl?? Arwah ibu ana adalah seorang jururawat @ nurse kat Kl..so I born there.. selpas genap 6 bulan kelahiran ana , ibu ana meninggal dunia disebabkan asthma..so sejak 2 ana tinggal ngan nenek sebelah ibu ana di Melaka, sampai umur ana sekarang 17..

Bday

Sebenarnya ana x sambut ulang tahun kelahiran ana dengan kek..and ana pon x suka sangat kek..seingat ana, hari lahir ana pernah disambut oleh cikgu ana, Cikgu Mariam yang mana pertama and the last time ana makan kek birthday ana sendiri. Time 2 ana di darjah 2.. Hari lahiir nie melambangkan kematiaan yang semakin menghampiri dan umur yang semakin bertambah tapi bagi amalan ana tetap berkurangan. Nabi s.a.w sendiri myambut hari lahirnya dengan berpuasa pada hari lahirnya yang mana hari lahirnya adalah pada hari isnin. So,hukum myambut hari lahir bukan bid'ah. Tetapi sunnah. Tetapi terpulang kepada care myambutnya. Seperti masyarakat non-muslim mereka myambut dengan kek yang diletakan lilin, lalu berhajat sambil meniup lilin tersebut yang mana pada zaman kini ia telah menular dalam kehidupan masyarakat islam sekrang yang mana dianggap seperti biasa,tidak berdosa dan tidak salah disisi Islam.. ape pulak hukum memberi hadiah?>?? memberi hadiah adalah dituntut dan sunnah dilakukan. Sabda nabi s.a.w yang mafhumnya jika kamu berhadiah kamu disayangi.

Semoga catatan ini sedikt sbanyak bmanfaat kepada kita..

Islam 2 melindungi semua hak dan aspek kehidupan..ia agama yang sebenar..

Wan_iqramz93

0 comments: